ریتم آهنگ

نیکزاد نجومی؛ نقاش برجسته سیاسی ایران

نیکزاد نجومی؛ نقاش برجسته سیاسی ایران

بیوگرافی نیکزاد نجومی
نیکزاد نجومی یا نیکی نجومی (Nicky Nodjoumi) متولد سال ۱۳۲۰ در کرمانشاه و فارغ‌‌التحصیل ممتاز دانشکده هنرهای زیبای تهران در رشته نقاشی است.  در سال ۱۳۴۸ به آمریکا سفر کرد و برای مدتی به کنوانسیون دانشجویان ایرانی در آمریکا پیوست و به طراحی پوسترهای سیاسی برای آن‌ها مشغول شد و در کنار این کار، به نقاشی مشغول شد. با وجود غلبه هنر آبستره و مینیمالیسم بر فضای هنری آن زمان در نیویورک، نقاشی هایش را بیشتر در فضای فیگوراتیو می‌کشید.

نیکزاد نجومی
در  سال ۱۳۵۱ در مدرسه‌ هنرهای تجسمی نیویورک انیمیشن خواند و سپس کارشناسی ارشد خود را سال ۱۳۵۳در رشته هنرهای زیبا از سیتی کالج نیویورک گرفت؛ پس از اخذ مدرک در دانشگاه به تدریس مشغول شد. او در حال حاضر در بروکلین زندگی می کند؛ همچنین از حامیان دانشنامه ایرانیکا (بزرگ‌ترین و جامع ترین پروژه ایران‌شناختی) است.

آثار نیکی نجومی
نیکزاد نجومی اواسط دهه‌ ۴۰ و پس از فارغ‌التحصیلی، کار هنری خود را با سازمان گرافیک نگاره آغاز کرد و همزمان آثار متعددی را برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران ساخت. او در زمینه تصویرسازی کتاب کودک در زمره چهره‌های اصلی در نسل طلائی این هنر به‌شمار می‌آید. همچنین بخشی از پوسترهای انقلاب ایران که در دانشکده هنرهای زیبا با روش‌های چاپ دستی تکثیر شده‌اند و نشانه عمومی آن‌ها ستاره سرخ در کادر آن‌ها است از آثار نجومی و آراپیک باغداساریان هستند.

آثار نیکی نجومی
«گزارشی از انقلاب» مجموعه‌ای از ده طراحی ذغالی نیکی نجومی بود که ۹ ماه بعد از انقلاب اسلامی و پس از بازگشایی موزه هنرهای معاصر به نمایش در آمد. وی در این مجموعه تظاهرات‌های مردمی را به تصویر کشیده بود که مورد انتقاد شدید قرار گرفت؛ به گونه‌ای که او مجبور به ترک ایران شد.

آخرین نمایش طرح‌های نیکزاد نجومی در تهران با عنوان دست نوشته سال ۱۳۸۵ در گالری هما به نمایش درآمد و مورد توجه نسل جوان هنرمندان قرار گرفت. در سال ۱۳۹۲ نجومی نمایشگاهی بزرگ درنگارخانه تیمور گراهنه، در نیویورک داشت که با استقبال فراوان مواجه شد و نگاه بین‌المللی را به سمت او متوجه ساخت.

نیکزاد نجومی
آثار نیکزاد نجومی متشکل از سه عنصر عوامل تاریخی، انتقاد اجتماعی و سورئالیست انتزاعی است. آثار او با این‌که آبستره و بخشی سورئالیستی است، اما عنصر انسانی همواره در کانون آن قرار دارد. شخصیت‌های محوری در کارهایش مردان کت و شلوار پوش­ هستند که مشان‌دهنده مردان قدرتمندی هستند که قدرت آن‌ها پیوندی ناگسستنی با سیاست دارد. به باور منتقدان هنر، نیکزاد نجومی نقاشی است مضمون‌گرا، فیگوراتیو و تلخ‌اندیش که مضامین انسانی‌اش را در چشم‌اندازهایی تلخ و تیره به تصویر می‌کشد.

آثار نیکزاد نجومی
نقاشی‌های اخیر نجومی بیشتر الهام گرفته از عکس‌های روزنامه‌ها است؛ به گفته خودش، عکس‌هایی را از روزنامه‌های مختلف جمع‌آوری می‌کند و سپس آن‌ها را کنار هم قرار داده و تصاویر را تلفیق می‌کند. داستان‌گویی از دیگر ویژگی‌های نقاشی‌های اخیر نجومی است که بر خلاف آثار نئو راوخ، رئالیست آلمانی، تنها یک روایت نیست، بلکه داستانی است که پایان آن باز است.

روزنامه نیویورک تایمز از آقای نجومی به عنوان گنجینه ی هنری یاد کرده است. نجومی جوایز متعددی در طول فعالیت خود دریافت کرده است که از جمله آن‌ها می توان به جایزه ملی فرانسه و جایزه فستیوال بلونیا در ایتالیا به خاطر  تصویرسازی کتاب «گل بلور خورشید» نوشته فریده فرجام اشاره کرد. همچنین تصویرگری او برای کتاب «صدای پای آب» سهراب سپهری از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به همراه ۵ کتاب دیگر از ایران، در فهرست آثار منتخب کتابخانه بین‌المللی مونیخ قرار گرفت. آثار او را می‌توان در مجموعه‌های دائمی موزه هنر متروپولیتن نیویورک، بریتیش میوزیوم لندن، موزه خصوصی صلصالی دوبی و موزه ملی کوبا مشاهده کرد.

 

ویژگی کاری
نجومی در زمینهٔ تصویرسازی کتاب کودک در زمرهٔ چهره‌های اصلی در نسل طلائی این هنر به‌شمار می‌آید. وی از جمله تصویرسازان تأثیرگذار در این زمینه بوده و کارهای بسیاری را برای کانون پرورش فکری کوردکان و نوجوانان تصویرسازی کرده‌است. ویگاه همشهری‌آنلاین، نیکزاد نجومی را نقاشی «مضمون‌گرا، فیگوراتیو و تلخ‌اندیش» می‌نامد که «مضامین انسانی‌اش را در چشم‌اندازهایی تلخ و تیره به تصویر می‌کشد». در آثار نجومی «دو سویه متفاوت» دیده می‌شود: یکی سویه «روان‌شناسانه» و دیگری «زیبایی‌شناسی خاص او».وبگاه بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی تصویری او را «نقاشی سیاسی» می‌نامد.اما خود او در مصاحبه‌ای با رادیو فردا گفته‌است که نمی‌خواهد مفاهیم سیاسی در کار او روشن باشد اما تلاش می‌کند که آثارش حاوی بیان سیاسی باشند.

شیرین نشاط، دربارهٔ کارهای نیکزاد نجومی می‌نویسد: «نجومی با تابلوهای بزرگ رنگ روغن دو دنیای خاورمیانه (ایران) و غرب (بخصوص آمریکا) را با همدیگر می‌آمیزد و مسایل سیاسی فرهنگی ایران و آمریکا را به پرسش می‌کشد. نجومی در کارهای تازه‌اش برخوردهای ناشی از عدم تعادل قدرت را بخوبی نشان می‌دهد.»

نیکزاد نجومی از منتقدان مکتب سقاخانه است. زیرا نگاه عقب‌افتاده‌ای به جامعه داشت و توجهی به شرایط سیاسی و اجتماعی روز جامعه ایران نداشت.

موضعگیری‌های سیاسی
نیکزاد نجومی در مهر ۱۳۸۸ با امضای متن اعلامیهٔ «دعوت به شرکت در تجمع اعتراض به جنایت، شکنجه، تجاوز، اعتراف گیری» از کمپین مبارزه با «جنایت علیه بشریت» پشتیبانی کرد. وی همچنین به همراه چند چهرهٔ فرهنگی دیگر در یک فایل ویدئویی اعمال تحریم علیه ایران را محکوم کرد.

در سال ۱۳۸۷ آثار این هنرمند در کنار نقاشی‌هایی از قاسم حاجی‌زاده و اردشیر محصص از طرف روزنامه کیهان مورد حمله قرار گرفتند و گالری هما از طرف اداره ارشاد مجبور به حذف آثار و تعطیلی موقتی شد.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”